System DMS zawiera szereg narzędzi służących do wspomagania zarządzania firmą dealerską. Należą do nich Moduł Analiz Biznesowych, wydruki zawierające zarówno zestawienia, jak i sumariusze, eksporty danych do plików Excel oraz szereg przeglądań ekranowych. Pozwalają one na uzyskanie syntetycznego obrazu firmy. Dla działów salonu, serwisu i magazynu w poniższej tabeli przedstawiono najważniejsze kierunki analizy.
Salon |
|
Serwis |
|
Dział części |
|
Analiza działu serwisu:
Zestawienie zleceń serwisowych - Zestawienie zawiera wartości sprzedaży, kosztów sprzedaży i uzyskanej marży z podziałem na przedmiot sprzedaży [robocizna, materiały, usługi obce, usługi własne, materiały dodatkowe]
Zestawienie robót w toku - Z zestawienia można uzyskać informację o łącznej wartości (w cenach zakupu) otwartych, a niezafakturowanych zleceń z podziałem na serwisy. Kwoty zamrożonych w zleceniach wartości można uzyskać w poszczególnych przedmiotach sprzedaży [materiałach, robociźnie, usługach obcych, usługach własnych, materiałach dodatkowych] lub wartość łączną. Można również wybrać określony kierunek sprzedaży.
Rozliczenie mechaników - System umożliwia rozliczenie mechaników w dwóch aspektach:
- rozliczenie wartości przerobu mechaników
- rozliczenie czasu pracy mechaników
Ocena prowadzących zlecenia (sprzedawców)
- Zestawienie wartości zafakturowanej robocizny w zleceniach zgrupowane wg prowadzących
- Zestawienie łącznej wartości zafakturowanych zleceń płatnych przez klientów zgrupowane wg sprzedawców
- Eksport danych Sprzedaż wg doradców serwisowych
Analiza działu części zamiennych:
Sumariusz ogólny- W zależności od ustawionych parametrów zestawienie to można otrzymać w różnym w różnym stopniu szczegółowości. Przykładowo wartości stanów magazynowych na początek i koniec zadanego okresu czasu oraz sumariusz obrotów zgrupowanych wg rodzajów dokumentów magazynowych. Wydruk zawiera stany i obroty wycenione w cenach zakupu, a dla sprzedaży sklepowej również w cenach sprzedaży.
Towary zalegające – struktura wiekowa zapasów - Strukturę zapasów można uzyskać w trzech opcjach:
- wg ilości dni zalegania towarów [definiuje się ilość okresów i dni w okresie]
- wg ilości miesięcy [definiuje się ilość okresów i miesięcy w okresie]
- wg lat [definiuje się ilość lat]
Ocena sprzedawców
- Zestawienie sprzedaży zgrupowane wg sprzedawców - Zestawienie ilustrujące wartość sprzedaży i uzyskanej marży wg sprzedawców
- eksport danych Sprzedaż wg magazynierów
Analiza działu sprzedaży samochodów:
Rozliczenie opłacalności sprzedaży- Wydruk umożliwiający określenie opłacalności sprzedaży poszczególnych transakcji wg zadanego okresu, dla poszczególnych pracowników lub modeli z uwzględnieniem kosztów doposażenia.
Struktura wiekowa zapasów – dla niektórych producentów z podziałem na modele
Analiza obrotów
Analiza płatności:
Nierozliczone dokumenty sprzedaży - Zestawienie zawiera niezapłacone należności wraz z podsumowaniem. Wydruk można zrobić dla wszystkich lub wybranych punktów sprzedaży. Możliwy jest wybór wszystkich należności lub tylko przeterminowanych.
Nierozliczone dokumenty zakupu - Zestawienie zawiera wykaz niezapłaconych zobowiązań wraz z podsumowaniem. Wydruk można zrobić dla wszystkich lub wybranych typów dokumentów zakupu (samochody, części zamienne, …). Możliwy jest wybór wszystkich zobowiązań lub tylko z przekroczonym terminem płatności.
MODUŁ ANALIZ BIZNESOWYCH (MAB)
Podstawowym narzędziem systemu DMS służącym do wspomagania zarządzania firmą w zakresie pracy serwisu i obrotu częściami zamiennymi jest Moduł Analiz Biznesowych. Umożliwia on zaplanowanie budżetów poszczególnych działów lub jednostek organizacyjnych (magazynów czy serwisów), a następnie analizę aktualnych wyników firmy w porównaniu z założonym budżetem [w miejsce planowanego budżetu można wprowadzić wyniki poprzedniego roku, wówczas analiza pokaże tendencję zmian].
Analiza podzielona jest na cztery części:
- statystyka miesięczna zawierająca miesięczne zestawienie uzyskanych wyników z wyszczególnieniem poszczególnych dni,
- statystyka tygodniowa, która obejmuje informacje z danego miesiąca w rozbiciu na poszczególne tygodnie,
- statystyka roczna stanowiąca roczne zestawienie wyników z podziałem na poszczególne miesiące,
- wskaźniki roczne będące zestawem wskaźników analizujących pracę firmy w ujęciu rocznym, jak również z podziałem na poszczególne miesiące.
Wyniki tygodniowe, miesięczne oraz roczne porównywane są z założonym budżetem pokazując informacje o procencie jego realizacji.